domingo, 1 de diciembre de 2013

Usos educatius dels blogs

El blog és el mitjà de comunicació que afavoreix l'aprenentatge actiu. A més, permet establir comunicació amb persones i grups situats més enllà del centre educatiu. Els blogs tenen diversitat de funcions i usos, per exemple, elaborar textos en què intervenen diferents llenguatges: fotos, vídeos, àudio, presentacions, etc.
El blog en l'àmbit d'eina 2.0 o de web social és definit com a sistema de gestió de continguts.
Els blogs, els wikis, les etiquetes, les entrades, etc. són algunes de les tecnologies que fomenten la col·laboració i l'organització de la informació entre els usuaris.
 "Una de les característiques de la web 2.0 és que són els mateixos usuaris els que creen i organitzen els continguts, amb la qual cosa s'estableix una estructura de la informació més horitzontal i democràtica."
Les webs socials principalment serveixen per poder compartir informació, continguts, etc. i és fa servir en molts àmbits, per exemple, l'educació, empreses, etc.
Una de les característiques que tenen els blogs és que permeten als lectors interactuar amb l'autor, és molt fàcil el seu ús, a més a més, amb un sol navegador pots editar i actualitzar el blog i les seves entrades.
" Fonamentalment, un blog serveix per exposar i intercanviar idees. És una eina de publicació i comunicació que està especialment preparada per organitzar i emmagatzemar tota aquesta informació". Educastur Blog
Un altre concepte molt important que tracta el llibre es la paraula blogosfera. La blogosfera és un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global. Les seves característiques són les següents:

  • És un organisme viu.
  • Els blogs creen comunitats que reforcen el sentit democràtic de la societat civil.
  • La blogosfera és el marc en el qual s'escenifica el canvi més gran d'internet.
  • El diàleg és la principal forma de manejar-se en aquest entorn.
  • Crea comunitat.
  • Aposta per una blogosfera horitzonal: ningú està per sobre ni per sota.
El blog té diferents parts:
  • Blogroll o llista de blogs: és un menú amb llista d'enllaços.
  • Comentari: es produeix l'intercanvi entre l'autor i el lector.
  • Enllaç permanent.
  • Etiquetes i categories: serveix per poder organitzar millor la informació.
  • Ping: sistema que serveix per difondre els nostres articles.
  • Plugin o "widget"
  • Post: és l'article o l'entrada.
  • Retroenllaços: pots crear enllaços per poder visualitzar l'article en concret d'un altre blog, etc.
  • RSS, feed o sindicació: consisteix en què una vegada selecciones les font d'informació d'interès, aquestes fonts enviïn avisos d'actualització a l'usuari, així l'usuari no ha d'anar comprovant si la informació ha canviat.
Aquí podeu trobar un breu resum del llibre "Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents." Editorial UOC.

REFLEXIÓ PERSONAL:
Amb tot això podem dir que els blogs s'han convertit en un fenomen social.
Jo crec que els blogs són molt útils, sobretot en l'àmbit educatiu, ja que permeten combinar el treball a l'aula de manera senzilla i té la possibilitat de treballar a distància també. Ara hi ha molts nens que saben molt sobre les noves tecnologies, com a fet contrari trobem que hi ha professors que no les dominen tant, amb això vull dir que ens podem ajudar d'aquests alumnes perquè ens ajudin a nosaltres i als seus companys.
L'escola tradicional té un model d'aprenentatge on el professor dóna la informació i els alumnes la reben. L'escola Nova va trencar amb tots els esquemes de la tradicional, aquesta va creure que l'aprenentatge és basa en l'activitat de l'alumne, aprendre fent. És per això que els blogs són tant útils en l'àmbit escolar, aquestes eines permeten l'activitat activa dels nens, fomenten la seva creativitat, i el treball autònom o en grup. Amb això fem que l'alumne sigui el responsable del seu propi procés d'aprenentatge, ja que l'ensenyament està mediatitzat per l'activitat mental constructiva de l'alumne, qui manipula, explora, descobreix o inventa, llegeix o escolta explicacions del professor, el nen és el protagonista.

No hay comentarios:

Publicar un comentario